Lehtiö Arto

Vaikuttaja

Aateloitu 2000

Lehtiö Arto

Moneen muuhun lajiin verrattuna jääkiekossa riittää huoltajalla töitä, kun varusteita pitää korjailla kesken ottelun ja nopeasti. Tässä työssä yksi taitavimpia on ollut tamperelainen Leijona-huoltaja Arto Lehtiö.

Tapparan A-junioreihin ja seuran kakkosjoukkueeseen Hilparaan asti omalla kiekkourallaan yltänyt Lehtiö eteni huoltajana maajoukkuetasolle. Leijonien huoltotiimissä hän kiersi 1980-luvulla kaikkiaan kuusi arvoturnausta ja sen lisäksi lukuisat muut maaottelut ja nuorten arvokisat.

Kohon tuotekehityspäällikkönä työskennellyt Lehtiö perusti vuonna 1987 yrityksen, joka keskittyy jääkiekkovarusteiden huoltamiseen ja korjaamiseen. Asiakaskuntaan on kuulunut monia huippunimiä, sillä perinteisesti monet pelaajat käyttävät samoja varusteita läpi uransa.

Lehtiö on ollut mukana Suomen Jääkiekkomuseon toiminnassa sen alkuvaiheista lähtien. Huoltajana hän pystyi toimittamaan museon kokoelmiin lukuisia jääkiekkohistoriallisesti arvokkaita esineitä.